När två världar möts

Ja, så är titlen på min bok om livet i Kenya.
Var en vecka sedan jag uppdaterade bloggen..
det hela beror egentligen på att internet är så segt, plus att jag helt enkelt är lat!

De senaste två dagarna har jag i princip sovit! Mina madrömmar fortsätter också..
Varje natt, och framförallt om morgonen är det värst.

I helgen har jag kört mer bil :) gabriel har varit för trött för att köra.. så har kört i centrum och en hel del i gettot.
"Plastic girl in the ghetto" - som de säge här om mig.
Skulle jag vara plastic girl?

Drack en flaska vin i lördags då vi skulle ut å festa, men avståndet mellan klubbarna är ju så långt så jag somnade.
Kul utekväll... nej?
Blev istället lovad att vi ska ut på fredag igen :) Gabriel är väl inte så värst lycklig, men det får han helt enkelt ta.

Imorse gick Gabriel upp tidigt och tvättade alla kläder, vilket innebar att jaag kunde sova länge.
Vaknade ganska sent (a) Kanske vid 12.. sedan skrev jag ner mina tankar om boken och började skriva lite.
Har läst ut två av mina böcker, så har två kvar.

Har också börjat känna mig tjockare än jag var när jag kom. Kan kanske bero på all denna läsk alla dricker hela tiden.. jag har dessutom slutat säga nej tack till allt vad de bjuder på, för ett nej här är lika med ett ja.
Det är bara att äta och se glad ut-
Det roliga var ändå att Chris tyckte jag såg smalare ut? okej?

Det har hänt ganska mycket:

  • Jag blev attackerad av tre hundar (blev nafsad i benet dessutom, det hela är egentligen ganska komiskt)
  • Fick en person att inte gå till skolan.. haha.. bara för att jag sa vad jag tyckte (och var trevlig på samma sätt)
  • Bilen vi hyrde fick fnatt, avgasröret fick vi fixa för våra pengar) hjulet var knas (typ löst) så fick fick köra i 20 km/h i över två timmar. (som tack har jag ont i ryggen efter hur mycket bilen skakade)
  • Fick förfrågande idag om jag ville ha hjälp med att diska min egen disk, jag svarade artigt nejtack. Nästa fåga var: Men, ursäkta: Kan du laga mat?            Hur tror folk att vi överlever i Europa? med slavar?
  • Har fått ångra en del saker man säger, ibland glömmer jag att allt sprids som en löpeld.
    Även om man inte sagt vad som sägs och det hela är ett missförstånd (oftast genom att man bara pratar engelska) spelar ingen som helst roll.
  • Har äntligen fått prata svenska irl. Träffade Fatima igår, en mycket trevlig tjej på 24 år som läser juridik i Lund.    
    Var intressant att höra hennes syn på Kenya efter en vecka.. det märks att hon och jag lever helt olika liv.
  • Gabriel har blivit i princip utskälld av flera tjejer pga mig, och de flesta tjejer går omvägar för att slippa se oss. haha
  • Jag böjar bli lite brun (tror jag)
  • Har varit på Massajmarknad inne i stan i lödags, köpte massa fina saker för ca 3000 kshs (skulle kostat mig runt 20000 om jag inte varit med gabriel) Är mycket nöjd med mina köp (hoppas kunna gå dit en gång till)
  • Har fått sitta ner på en toalett :) EN RIKTIG! (lycka)
  • Börjat skriva på min bok som sagt.
  • Träffade Elisabeth(Robins vän) i lördags. Hon var mycket trevlig och vi hade kul. Synd att jag somnade dock.
  • Lilla Amanda har fått Malaria från att vi var up country, jag tackar (inte gud) utan mitt immunförsvar att jag slapp det.
  • Haft sjukt ont i magen så jag trodde att jag skulle dö! (men överlevde) Jag tror det beror på att jag åt i princip nyttig svensk mat- Både fre å lördag åt vi på ett cafe som heter Java. Här finns allt :) Ett ställe som lika bra kunnat vara i Sverige. sallader, kyckling, kakor, kaffe m.m.

Vissa dagar är jag ganska uttråkad här faktiskt. Tempot är en aningen slött för min del.
Det bästa jag kan göra är att sova...
Det är ganska jobbiggt att inte kunna gå någonstans själv. Fick senast igår reda på att alla matatus(de allmänna färdsättet vilket innebär minibussar med enormt hög musik och allt för mycket folk) ofta blir rånade. Inte rånade hur som helst utan av barn 12-14 år med pistoler. USCH!
Livet här är enormt farligt, det känns som jag är välidgit tursam. Kanske beror det på att gabriel är så religiös? Gud kanske skyddar oss tots allt?
Vilken taxi kan man åka? De flesta lurar en. Vart kan man gå? vart kan man äta?
Folk blir ju rånade mitt på ljusa dagen. Känns som jag lever i en skyddad värld även här.

Men jag föstår nu varför Gabriel både lämnade och hämtade mi9g igår fast jag bara skulle 10 minuter bort till Westlands (som sägs vara det säkraste området)

Är dessutom tänkt att jag ska åka till Nakuru nästa vecka (då ska jag åka själv) Måste åka på dagen, för det är farligt att åka så fort det blir mörkt. Resan tar dock bara 2 timmar. Och Lina (tjejen som jag haft kontakt med) ska hämta mig när jag kommer, samt att jag ska bo hos dem. Jag hoppas det ska bli kul och att Gabriel och Grabbarna kan klara sig utan mig :P
Hoppas också på att jag ska åka till nationalparken och att jag ska få min audition snart (blir säkert inget, för detta är ju trots allt afrika)

Ska se om jag har någon tur med mig och kan lägga upp lite bilder.

BYE!


Jag är fruktansvärt uttråkad! (hade dock gansk kul då bilderna togs)

Galet cool bild om jag får säga det själv :P



Jag och Alex lillasyster!



Lägger upp denna bilden en gång till, bara för jag tycker om den så mycket.



Gabriel grillar kött, jag dricker amarula hos Alex.

Alex och Elisabeth!



Jag tvättar :D



Jag, Daniella, Gabriel, Elisabeth och Kit



Alex, jag och Gabriel!



Gabriel och jag på dansgolvet!

None










Kommentarer
Postat av: Jonas

Puss på dig gumman!!

Ta hand om dig. ;)

Postat av: tessiiiii

Hahahah jaa emma, du har faktiskt fått lite färg. RÖÖÖÖD FÄRG.. hahaha sötnos då, och den bilden du tkr är galet cool, den var fan fjollig så det märks du är uttråkad :D haha elakis jag är vaa ;) i miss uuuuuuuu.. pussilago

2009-01-27 @ 18:04:58
URL: http://tiirajsa.blogg.se/
Postat av: skånepågarna

No coments..WHE miss YOU!!! :p

2009-01-28 @ 02:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback